Contra-indicaties: wanneer mag er niet gemasseerd worden

Een goede massage krijgen is heerlijk en heeft veel positieve uitwerkingen op je lichaam. Als je helemaal gezond bent, is een goede massage krijgen ook gezond voor je. Het stimuleert je doorbloeding en geeft je een moment van rust en ontspanning. Er zijn echter situaties waarbij je beter niet gemasseerd kan worden of dat dit zelfs niet goed voor je lijf is, dit zijn de contra-indicaties.

Er zijn absolute, algehele contra indicaties en absolute plaatselijke contra-indicatiesik masseer helemaal niet of alleen ter plaatse van de aandoening niet tenzij je vooraf toestemming hebt gevraagd aan de behandelend arts. Daarnaast zijn er relatieve, algehele contra indicaties en relatieve plaatselijke contra-indicaties: je kunt gemasseerd worden, maar ik hou rekening met de plaats, dosering of techniek. Over sommige contra-indicaties zijn de meningen in de medische wereld verdeeld. Raadpleeg bij twijfel dan ook altijd je huisarts of behandelend arts. Het is jouw lichaam en het is belangrijk dat je daar goed voor zorgt. De massages zijn uitsluitend bedoeld ter ontspanning en is geen alternatief voor een behandeling van een arts!

Als je voor de eerste keer Massagepraktijk Salet bezoekt wordt dit besproken tijdens de anamnese (intakegesprek) voordat we met de massage beginnen.

Absolute, algehele contra-indicaties (er mag in zijn geheel geen massage gegeven worden)

• Zeer slechte algemene gezondheidstoestand zoals extreme vermoeidheid (slecht kunnen verwerking van massageprikkels)
  • Koorts (massage kan de verhoogde stofwisseling verergeren)
  • Infectieziekten, zoals griep, ernstige verkoudheid (massage verergert de symptomen)
  • Steenpuisten en andere besmettelijke huidaandoeningen (besmettingsgevaar en uitbreidingsgevaar)
  • Onbekend pijnen door het hele lichaam (door de pijn ontstaat een grote afweerspanning)

Absolute, plaatselijke contra-indicatie (er mag ter plaatse van de aandoening absoluut geen massage gegeven worden, de rest van het lichaam wel)

• Alle ernstige vaatziekten en vaatstoornissen (massage kan een grote belasting voor de vaatwand zijn, waardoor bij een aandoening de vaatwand kapot kan gaan)
  • Tumoren (alle verdikkingen waarvan de oorzaak niet bekend is mogen niet gemasseerd worden)
  • Ontstekingen (kans op verergering)
  • Verwondingen
  • De eerste 3 maanden van de zwangerschap

Relatieve, algehele contra-indicaties (er mag wel gemasseerd worden, maar er wordt rekening gehouden met de kracht, richting, tijdsduur en de soort handgrepen)

• Verhoogde bloeddruk en hartafwijkingen
  • Lichte vaataandoeningen
  • Overgevoeligheidsreacties

Relatieve, plaatselijke contra-indicatie (er mag op die plaats wel gemasseerd worden, maar er dient rekening gehouden te worden met de kracht, richting en tijdsduur, de rest van het lichaam mag gewoon gemasseerd worden)

• Spataders
  • Niet besmettelijke huidziekte
  • Sterk behaarde huid (kans op haarzakontsteking)
  • Menstruatie
  • Zwangerschap na 3 maanden

In de praktijk wordt gebruik gemaakt van massageolie op basis van amandelolie. Mocht je een notenallergie hebben dan wordt er druivenpitolie gebruikt. De praktijk is niet aansprakelijk voor de gevolgen die voortvloeien uit het behandelen van clienten die verzuimen om symptomen, blessures of aandoeningen te noemen, die eigenlijk een behandeling van een arts vereisen.  Als je niet zeker weet of je gemasseerd mag worden, vraag het dan eerst aan je huisarts. Als de huisarts schriftelijk goedkeuring heeft gegeven, is massage geen probleem. Als je geen advies hebt gevraagd aan je huisarts en er kan sprake zijn van een contra-indicatie is, zal de massage in overleg aangepast worden of helemaal niet plaatsvinden.